CBD Blog

CBD alvásproblémákra

2020.05.31 20:38
CBD alvásproblémákra

A CBD legismertebb alkalmazási területe az alvásproblémák enyhítése. Cikkünkben ezt jártuk körül.

Az emberiség 80%-át érinti a kialvatlanság, ami hatással van kapcsolataikra, karrierjükre, általános közérzetükre és a sor itt még nem ér véget...

A rossz minőségű, nem pihentető alvás több különböző okra vezethető vissza:

  • környezeti tényezők (zajok, kényelmetlen ágy, túl magas szobahőmérséklet)
  • túlzott koffeinbevitel, különösen a nap második felében
  • szorongás, poszttraumás stressz szindróma
  • egyes gyógyszerek mellékhatása
  • egyéb fizikai fájdalmak, lelki problémák

Egy 2019-es tanulmány1 szerint a CBD képes csökkenteni a szorongást, valamint javítani az alvásminőséget. 
A kutatásban részt vevő alanyok közel 80%-a már az első hónapban jobb közérzetről számolt be, több mint kétharmaduk pedig növekvő alvásminőséget tapasztalt.

Más kutatások2 is igazolták, hogy a CBD segíthet az éjjeli megébredések csökkentésében, az elalvási idő lerövidítésében, és összességében a pihentetőbb alvás elérésében. 

Ezeknek a cikkeknek az állításait világszerte már több millió CBD használó alá tudja támasztani. Az alkalmazás és az adagolás egyénenként eltérő, néhány napos teszteléssel célszerű kitapasztalni a nekünk megfelelő megoldást. Legtöbbeknél a CBD viszonylag gyorsan kifejti hatását, így az esti adagot a lefekvés előtti 1-2 órában érdemes bevinni. Vannak azonban, akik kisebb mennyiségű kannabidiol fogyasztása után élénkülést érezhetnek, ami a késő esti órákban általában nem szerencsés. Az ő esetükben is hasznos lehet a CBD alkalmazása az alvás támogatására, csak arra kell figyelniük, hogy 3-6 órával elalvás vegyék azt be, Így a kezdeti enyhén élénkítő hatás a késő esti órákra már biztosan elmúlik, sőt, relaxáltabban hajthatják álomra a fejüket. 

A CBD alvásra gyakorolt hatásának biológiai háttere

Az 5-HT1A receptor serkenti a szerotonin elválasztást és felvételt. Ezt a receptort a CBD úgy befolyásolja, hogy érzékenyebb lesz a szerotoninra. A szerotonin egy gátló neurotranszmitter az idegrendszerünkben, amely úgy működik, mint egy szűrő, ami nem engedi, hogy az idegsejteket túl sok stimuláló hatás érje. Ez a túlstimuláltság áll sokszor a kialvatlanság hátterében is. 
Természetesen a túl sok szerotonin sem ideális, ugyanis nagyban csökkentené a produktivitást.  
A CBD direkt az 5-HT1A receptoron hatva, lehetővé teszi a testünk számára, hogy megfelelő mennyiségű szerotonint hasznosítson, a szerveztünk igényeinek a függvényében. 
Továbbá a szerotonin a melatonin prekurzora (részt vesz a képződésében), ez utóbbi molekula pedig közvetlen irányítója és előidézője az alvásnak.  
Ez nem azt jelenti, hogy a CBD a fogyasztása után rövidesen elalváshoz vezet, napszaktól és lelki állapottól függően, mint sok más vénnyel kapható altató gyógyszer. A kannabidiol természetes úton segíthet a szervezetnek a napi pörgés után kicsit relaxálni és felkészülni az alvásra. 
A CBD-nek gyakorlatilag nincs májkárosító hatása, kutatások alapján akár napi 600 mg-ot elérő adagolás esetén sem. Ezen tulajdonságai miatt érdemes lehet CBD tartalmú termékek fogyasztásával támogatni az alvásunkat, a receptköteles gyógyszerek helyett, amelyek sokszor inkább csak gyors elalváshoz és nem kipihent ébredéshez vezetnek.

Források:
1.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6326553/
2.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31120284/?from_term=cbd+sleep&from_pos=4 
3.https://www.youtube.com/watch?v=0GAscp_akTY